Udflugter & rejser

Ved siden af de hjemlige foreningsaktiviteter arrangerer foreningen en stor rejseaktivitet med forskellige historiske og/eller aktuelle maritime seværdigheder og institutioner som mål.

Rejserne foregår såvel indenlands som udenlands, således at der i princippet er en indenlandsk udflugt af en dags eller week-ends varighed hvert år, afbrudt af udenlandsrejser med et interval på 3-7 år.

De hjemlige besøg har gennem årene været vidt forskellige. I flæng kan nævnes eksempler som besøg på Marinestation Anholt, Besøg på Strandingsmuséet i Thorsminde, Besøg på Flådestation Frederikshavn, incl. foredrag/film og besøg ombord på inspektionsskib, isbryder og i U-båd,

Besøg ved Hansted-batterierne i Hanstholm med tilhørende besøg i Hanstholm Marineforenings Marinestue, besøg på Marinemuséet i Aalborg, Besøg på Viking gummibåds- og redningsflåde-fabrik i Esbjerg, Besøg på Flådestation Korsør med film og foredrag, suppleret med besøg i Storebæltsoverfartens kommandocentral samt besøg i korvetten Peder Tordenskjold og et standardflex-skib samt efterfølgende besøg på Storebæltsmuseet, Besøg på Søværnets Grundskole (tidligere Søværnets Eksercerskole) i Auderød med tilhørende besøg på Krudtværksmuséet i Frederiksværk, Besøg ved Søværnets Frømandskorps i Kongsøre,
besøg og rundvisning på Århus Havn, - og ikke mindst et meget vellykket besøg på Bornholm en forlænget week-end i september 2005, hvor man var indkvarteret i ”Lyngtotten”, en tidligere Skovridergård.

Her var der Ø-rundtur med besøg på bl.a. Rytterknægten, et typisk bornholmsk silderøgeri, Svaneke Bryghus og ikke mindst et meget vellykket besøg i Marinestuen hos Bornholms Marineforening.

Udlandsrejserne har indtil nu omfattet :

• London i 1987. – med besøg på ”H.M.S. Belfast”, ”Cutty Sark”, ”National Maritime Museum”, Greenwich”, ”Imperial War Museum” og ”Cabinet War Rooms” (Churchills underjordiske kommandocentral fra 2. Verdenskrig under White Hall”, Sct. Katharins Docks og Trafalger Square, - foruden de mere turistprægede, knap så maritime, seværdigheder, herunder Tower, Westminster Abbey, Buckingham Palace o.s.v..

Besøger rummede også en afstikker til Portsmouth med Royal Navy’s flådebase

med besøg på admiral Nelsons flagskib, ”Victory” og den ældre ”Mary Rose” samt på Royal Naval Museum, der rummer hele den engelske flådes historie op til i dag med Falklandskrigen som noget af det dengang nyeste. Selv om H.M.S. ”Victory” er et museumsskib, indgår det stadig i flådens tal, og det er derfor også værnepligtige orlogsgaster, der viser rundt på skibet.

• Paris i 1989. - med invationskysten i Normandiet som det egentlige mål.

I Paris by omfattede besøget først og fremmest Søfartsmuséet med dets imponerende samling af skibsmodeller og malerier; Også en sejltur på Seinen og i Paris’ havnekvarter hørte til det maritime islæt, ligesom besøget ved Triumfbuen og Den Ukendte Soldats Grav med den evige flamme også hørte til ”det officielle program”. – Af de mere turistprægede besøg gjorde også Eifeltårnet, Notre Dame domkirken, Justice Paladset, Louvre og Versailles store indtryk.

Rejsens hovedmål var som nævnt invationskysten i Normandiet, hvor man besøgte Omaha Beach, hvor de hårdeste og voldsomste kampe foregik.

De allierede invationsstyrker skulle her op ad nogle steder over 20 m. høje skrænter, alt imens de blev beskudt med alverdens  skyts. Ca. 10.000 mand satte livet til ved denne operation, og de mange tusinde hvide kors ved amerikanernes monument og kirkegård for de faldne, gjorde et uudsletteligt indtryk.

• I 1995 til Kiel, der nærmest ”oser” af søfart. Her besøgte man Søfartsmuséet, der er kendt for sin store samling af kaptajnsbilleder, skibsmodeller og mange andre maritime rarieteter, og som kaldes ”En skattekiste for alle med forkærlighed til søfartslivet”. Turen bød endvidere på besøg på U-bådsmuséet med U-båden U 995, På det store 3-mastede barkskib ”Gorch Fock” samt ved Holtenau-sluserne og kanalbroerne ved Kieler-kanalen og i Kiels historiske havn med det store Marine-/æresmonument og det store Howalt-Werke, Tysklands største skibsværft.

• I september 2000 gik turen til Gdansk i Polen, hvor højdepunkterne var besøgene ombord i destroyeren ”Blyskavica” og det polske skoleskib, fuldriggeren ”Dar Pomorza”, der lå i havnen i Gdynia, samt det pittoreske miljø omkring Gdansk’s gamle havnekvarter og det spændende Søfartsmuseum der er beliggende i dette historiske havneområde.

Polenturen indeholdt også et dystert besøg i KZ-lejren Stutthoff fra 2. Verdenskrig samt mere opløftende indtryk fra det smilende og frodige polske landskab, hvor storke vandrede ubekymret omkring  på engene ved siden af, hvor selskabets deltagere indtog de medbragte madpakker.

• I 2008 gik turen til Ebeltofts svenske vendkabsby, Arboga, hvor der efter borgmestermodtagelse på Rådhuset med foredrag om Arbogas og Rådhusets historie, det strækker sig tilbage til Gustav Vasa, var byvandring i den historiske stadskerne.
    Der var besøg på ”Missilmuséet” og ved Hjälmarekanalen med sluserne og ved Hjälmaredokken med kanalmuséet og veteranskibene.
    Lørdag bød programmet på en afstikker til Stockholm, hvor der var besøg på Vasa-muséet og ”Sjöhistoriska Muséet”, - samt naturligvis ”Gamla Stan”.
    På hjemrejsen søndag var der besøg ved Flottans Män, Varberg (Varberg Marineforening), hvor der spistes frokost i deres hyggelige Marinestue i den gamle toldbygning på havnen, efterfulgt af besøg på Varberg Fæstning.