Juleskafning anno 1880
ombord på Fregatten Jylland

Mens Fregatten Jylland satdig lå i Ebeltoft havn med sit "hønsehustag", og planerne om en restaurering var gået i stå, fik Ebeltoft Marineforening i 1978 den idé at afholde en "Juleskafning anno 1880" som et forsøg på dels at skabe ekstra opmærksomhed på Fregatten og den manglende restaurering, dels - omend beskedent i forhold til det, som en rerstaurering vill koste - at bidrage økonomisk hertil.

Siden da har publikum hvert år en af de første søndage i december (altid en søndag, hvor butikkerne i Ebeltoft også har åbent) kunnet komme ombord på den gamle fregat og smage den menu, der blev serveret ombord juleaften 1880 på Fregattens rejse mod De Dansk Vestindiske Øer: Ærtesuppe med salt flæsk og beskøjter, - og hertil bredfyldte mål med vestindisk romgrog eller "Bådsmandens Fryd". - Menuen serveres selvfølgelig af medlemmer af Ebeltoft Marineforening, iført marineuniformer, og hvert hele klokkeslet underholder Slupkoret med gamle sømands- og julesange. Ombord er også et juletræ, pyntet som juletræerne var i skibene dengang: Med sydlandske frugter, signalflag og levende lys (nu dog elektriske).
Dette arrangementet fylder således nu i 2018 40 år, og det har hvert år været en stor succes, hvor op mod 1000 gæster er kommet ombord for at få varmen og mærke stemningen.

Her et par stemningsindtryk. - Klik på det enkelte foto for at se det i stor størrelse: