Formand Steen Knudsens tale ved "Fregattens Dag", 9. maj 2023.

Talen blev holdt, inden formanden lagde krans fra Ebeltoft Marineforening ved Fregatten Jyllands faldereb.

Fregattens Dag, 9. maj 2023

Som nyvalgt formand i Ebeltoft Marineforening, er det for mig meget ærefuldt at stå her på Fregatten Jylland.

Helt tilbage fra ”eternittaget”, har mine forældre løbende opdateret min broder og jeg om historien og genopbygningen til ”krigsklar fregat”.

Vi er alle stolte af ”Jyllands” indsats ved træfningen på Helgoland og det er naturligvis vigtigt at vedligeholde dette stolte skib, ligeledes er historien er vigtig, og må ikke glemmes.

Udover at være en aktiv fregat, et krigsskib, udførte Jylland også fredelige opgaver blandt disse var en rejse til Dask Vestindien med prins Carl ombord.

På sct. Thomas mødte prins Carl apotekeren A. H. Riiese der producerede: A.H. Riise Royal Danish Navy Rum som den dag i dag kan smages i Ebeltoft Marineforening.

Prins Carl blev senere kong Haakon den 7. af Norge.

Fregatten Jylland og prins Carl bragte Royal Danish Navy Rom til Danmark!

Tak til Jylland og tak til prins Carl.