Flådens 500-års jubilæum 2010,
Sluppen og Slupkoret i Tivoli-

Den 10. august 2010 havde Den Danske Flåde 500-års jubilæum. Det blev fejret og markeret på flere måder. Først og fremmest med en storstilet Flådeparade ved Langelinie og ind i Købehavns Havn, - samt med kranselægninger ved maritime mindesmærker over hele landet. Sidstnævnte stod de lokale marineforeninger og marine- hjemmeværnsflotiller for. - Som noget ganske særligt havde Søværnet fået udvirket en TV-udsendelse i 7 afsnit med titlen "Fortællinger fra DEN DANSKE FLÅDES HISTORIE gennem 500 år" med Troels Kløvedal som den gennemgående historiefortæller.
For at skabe yderligere fokus på jubiloæet havde Søværnet anmodet Ebeltoft Marineforening om at komme til København med Sluppen og Slupkoret på selve dagen, 10. august, for at lade Sluppen "sejle" gennem Tivoli 3 gange i løbet af dagen og med en afsluttende koncert med Slupkoret på friluftsscenen på Plænen. Det blev en fantastisk oplevelse for alle gasterne,  og både "sejladserne" og den afsluttende koncert fik stort bifald. Ved koncerten var der sort af tilhørere på hele pladsen foran scenen.
Også i Ebeltoft blev der lagt krans i anledning af jubilæet, - ved Benstrups mindesten ved kirken, men det skete ført dagen efter, da hele mandskabet jo var i København på dagen.

Her er nogle fotos fra det festlige arrangement. - Klik på det enkelte foto for at se det i stor størrelse: